Leergang voor professionals

Hoe kun je trouw blijven aan jezelf en in verbinding blijven met de ander? Hoe kun je als zorgprofessional rekening houden met de verschillende belangen van de cliënt, de mantelzorgers, maar óók die van jezelf?

Als zorgprofessional ben je een spin in het web en schakel je de hele dag tussen diverse rollen van casemanager, organisator, kwaliteitsbevorderaar, regisseur en collega.

Hierdoor kun je in ingewikkelde situaties terechtkomen, waarbij tegenstrijdige belangen spelen. Deze verschillende belangen, van de cliënt en zijn omgeving, kunnen stress en strijd veroorzaken. Zelfkennis en -bewustzijn zijn dan noodzakelijk om er niet in vast te lopen.
 

In de leergang Samen Anders Zorgen staan de volgende vragen centraal:

  • Wat doen de verschillende belangen met jouzelf en met anderen?
  • Hoe ga je om met de wens van de cliënt, met zijn sociale systeem en de protocollen waar de wens in moet passen?
  • Kun jij trouw blijven aan jezelf en in verbinding blijven met de ander, ook als hij/zij een ander beeld heeft van wat juist is?
  • Hoe blijf je genieten van je werk?

De leergang Samen Anders Zorgen bestaat uit 6 bijeenkomsten van 3 uur. Je leert in deze leergang met de 7 stappenroute te werken. De leergang is ervaringsgericht waardoor je je bewust wordt van nieuwe mogelijkheden. De werkwijze is interactief. We leren van en met elkaar. De leergang wordt ondersteund met het boek: Samen Anders Zorgenleergang voor professionals (Marcel Garritsen & Gerda de Leeuw, 2020). In dit boek staan informatie, voorbeelden en praktische modellen.


We werken met groepen van maximaal tien deelnemers en nemen de coronaregels goed in acht.


Deze leergang is geaccrediteerd door verschillende instellingen, SKJ, Registerplein en BCMB.

Praktische informatie

Tijdsinvestering: 6 dagdelen van 3 uur
Locatie: in overleg
Trainers: in overleg (zie de trainers)


Opbouw van de leergang

Dagdeel 1: Ontmoeting

  • Werken vanuit de bedoeling Samen Anders Zorgen;
  • Kennismaking met het BLIM-model;
  • Inzicht in de mogelijke belangen van alle betrokken;
  • Opzet maken van je eigen leerroute, voorbereidend op presentatie leerroute.


Dagdeel 2: Jouw drijfveren, automatische patronen en de 7-stappenroute

  • Wat zijn jouw drijfveren;
  • Kennismaken met de ijsberg: automatische patronen;
  • Kennismaken met de 7 stappen.


Dagdeel 3: Het effect van eigen professionele rol in het speelveld

  • Hoe ziet het speelveld van verschillende belanghebbenden eruit;
  • Hoe ga je om met de belevingswereld van de cliënt, de mantelzorgers/zorgvrijwilligers eromheen en organisatiebelangen;
  • Hoe blijf je bij jezelf als zorgprofessional en hoe houd je de regie.

Dagdeel 4: Prioriteren en stappen zetten

  • Gebruik maken van wat er aanwezig is;
  • In beeld brengen van de mogelijkheden die iemand al heeft en hoe deze maximaal benut kunnen worden;
  • In verbinding blijven ook als er spanning is. Innerlijk leren schakelen door de verschillende lagen van de ijsberg.


Dagdeel 5: Ik maak het verschil, persoonlijk leiderschap nemen

  • Wat willen we, wat kunnen we, wat doen we als zorgprofessional en wat als het stagneert?
  • Van vechten of vluchten naar aanwezig zijn.


Dagdeel 6: Presentatie eigen leerroute

  • Plan Samen Anders Zorgen;
  • Afronding.

Resultaat na de Leergang

 

 

  • Ben je je bewust van de ontwikkelingen in de samenleving en het effect hiervan op de zorg; 
  • Ben je je bewust van je eigen automatische patronen en de invloed hiervan op jezelf en je werk;
  • Kun je dilemma’s en belangen (context) begrijpen en hiermee rekening houden;
  • Weet je waarvoor jij staat als zorgprofessional;
  • Werk je samen met formele- en informele zorgverleners;
  • Ontwikkel je persoonlijk leiderschap;
  • Kun je vaardig en open communiceren met alle belanghebbenden in het speelveld;
  • Geef je sturing aan het begeleidingsproces door middel van de zeven stappenroute.